dinsdag 4 juni 2019

Dinsdag 4 juni, vijftiende vakantiedag 2019

Gistermiddag toen we stonden te wachten om de veerboot op te kunnen raken we in gesprek met een Nederlands stel. Hun komen al 30 jaar in Noorwegen en zijn er nog steeds verslingert aan. Ze vertellen dat ze door het land laveren via een Noorse weer app. Het blijkt dat Noorwegen enkele jaren gelden een supercomputer hebben gekocht om alle weer modellen te kunnen doorrekenen waardoor deze app een zeer hoge betrouwbaarheid heeft volgens hun. Ik besluit deze app ook te installeren ( de app naam is Yr ) en zie dat het de morgen overwegend zwaar bewolkt met regen is op de Lofoten. Nou goed dan weet je dat maar.

de wekker stond weer om 08.00 we worden wakker door het tikken van de regen, en Dea zet de wekker uit. we blijven nog even liggen.

Iets later als de andere dagen staan we dan om 09.50 gereed om te vertrekken, we hebben besloten om direct naar Haukland Beach te rijden. Hier schijn je prachtig uitzicht op zee te hebben en de mogelijkheid om te overnachten.
We zijn nog geen 5 minuten onderweg of we worden voor een tunnel gemaand te stoppen. Ik stap uit en vraag aan de verkeersregelaar wat er aan de hand is. het blijkt dat er een trailer op z'n kant ligt in de tunnel. Je moet weten vrachtwagens rijden hier echt als bezetenen dit merken we elke dag. De gasten schuiven op krappe wegen geen millimeter op en jij hebt maar aan de kant te gaan. We wachten en de rij achter ons wordt groter en groter. en dan na 20 minuten komt er ineens een begeidingswagen met oranje zwaailichten uit de tunnel met een hele stoet auto's achter zich aan.

Zodra de stoet voorbij is keert de auto en om 10.19 mogen wij van onze kant achter de auto aan door de tunnel. We zien niets op z'n kant liggen maar wel werklui die de tunnelwand aan het repareren zijn. Nou ja klein beetje oponthoud niks aan de hand. 10 minuten later staan we weer stil hier wordt aan de weg gewerkt. Hier wordt om en om het verkeer doorgelaten.

Om 10.48 worden we weer stil gezet, dit keer hebben we meer mazzel want na 3 minuten mogen we ook hier achter een auto aan door de tunnel. We zien weer niets tot we aan het eind van de tunnel enkele werklui bezig zien aan de elektra. Ja zo wordt zo een dag toch wel speciaal.

en als klap op de vuurpijl rijden we om 12.10 achter een grote trekker die het verkeer langzaam laat rijden voor de trekker rijdt een vrachtwagen die de weg aan het schoonspuiten is. We rijden er rustig achteraan en zodra we een dorpje binnenrijden nemen we de rotonde rechtdoor hier is een winkelcentrum en we besluiten de proviand aan te vullen.

Na al dit besluiten we een parkeerplaats te zoeken om eerst maar eens aan de koffie te gaan. We vinden een prachtige plek midden in de natuur en genieten van de uitzichten.

We rijden verder en om 14.30 zien we een museum aangegeven. Het blijkt het Viking museum te zijn en aangezien het weer er toch niet beter op besluiten we om maar is te gaan kijken. Onze eindbestemming is op nog geen halfuur dus we hebben tijd zat.

Een prachtig museum met een schitterend huis wat totaal gerenoveerd blijkt te zijn. Er zijn fraaie opgravingen gedaan. we zijn wat vroeg voor de rondleiding en we worden gewezen op een film die ongeveer 20 minuten duurt. Nou helemaal prima dan overbruggen we de tijd even.

Na de film de souvenirshop in, hier vinden we jassen die wind en water dicht zijn we nemen er alle twee een en kopen wat prullen. dan moeten we ineens toch haasten voor de rondleiding.

uiteindelijk is het 16.00 als we het museum verlaten. Op naar Haukland Beach. Het laatste stukkie verloopt zonder problemen en we hebben een prachtig plekkie op het parkeerterrein met overzicht over het stand en de zee.

Na een verdient tukkie gaan we eten en na het eten open ik nogmaals de weer app. Na gister in vanochtend ben ik onder de indruk een 100% score, daar moet Piet Paulisma nog z'n best voor doen om dat te redden. Ik kijk bij de Noordkaap hoe het weer daar is, de mensen gister bij de veerboot wisten ons te vertellen dat dit zeer de moeite waard is om daar te gaan kijken het is het meest noordelijke puntje van Europa en het schijnt daar elke dag toch een feest te zijn.
In de app zie ik dat het woensdag en donderdag aardig weer is maar dat de 12 dagen daarna het er een stuk minder is. Eigenlijk zijn we al klaar voor de nacht, maar als ik Sygic open om te kijken hoe ver het is moet ik toch even slikken.
975 kilometer en 14 en een half uur rijden hahahaha ja ja het zijn afstanden hier pffffffffff. Hey Deetje is het niet verstandig als we dan nu alvast een stukkie gaan sturen? euhhhh ja eigenlijk wel het wordt toch niet donker hier. alles vast en om 21.30 zijn we weer op pad.

Om 22.30 worden we stil gezet hahahahaah jaaaaaa het houdt niet op. En om 22.45 mogen we weer onder begeleiding verder rijden er wordt aan de weg gewerkt waardoor we via de verkeerde kant van de weg de werkzaamheden voorbij rijden.

tis ondertussen 00.00 en we passeren de plaats waar we afgelopen nacht vrij hebben gestaan en waarvan we vanmorgen zijn vertrokken tjaaaa als er maar 1 hoofdweg is is het logisch dat je dezelfde weg weer terug rijdt. Hier merk je overig niets van want je ziet alle bergen nu vanaf de andere kant dus na elke bocht is alles weer nieuw.

En opeens zie ik in een tuin een eland lopen, voor Dea kan reageren zijn we er voorbij. We besluiten te keren om hem toch op de foto te zetten.

We laten zo rijdend de archipel Lofoten achter ons maar beloven dat we zeker nog een keer terugkomen hier. Om 02.00 zijn we het zat en zetten het boeltje stil op een parkeerplaats langs de weg waar we op rijden. Het is genoeg geweest voor vandaag.

Vandaag gereden tot Haukland Beach 150 kilometer. totaal met de tweede verplaatsing 407 kilometer.
Het weer, we hebben de hele dag in mindere en meerdere mate regen gehad. Uiteindelijk op Haukland Beach is het in de avond even droog. Maar zodra we vertrekken zet de regen weer door en de bewolking zakt zo dat we er meerdere keren dwars doorheen rijden.

Pffffffffff tjonge jonge jonge het was me het daggie wel.

Hierbij willen wij ook Joke Benschop bedanken, haar blog heeft ons geinspireert om deze reis te gaan maken en tot en met vandaag hebben we haar reisverslag gebruikt om onze reis vorm te geven. hier de link naar haar website:

Vanaf nu rijden we onze eigen reis maar wie weet kijken we op de terugweg toch weer stiekem bij haar verhalen om daar ons voordeel bij te doen.

Joke ontzettend bedankt voor je uitgebreide informatie in je reisverhaal!!

tis nu 03.08. Straks nog 722 kilometer en 10 uur en 40 minuten te reizen. Ik denk niet dat we er vandaag al staan en vast nog een dagje nodig hebben.

1. Ja dit heeft ook wel zijn charme.gewoon lekker rustig met de camper opweg en genieten van de omgeving