maandag 3 juni 2019

zaterdag 1 juni, twaalfde vakantiedag

We hadden de weker om 08.00 maar zijn beide voor de wekker wakker, we staan op de camping in het plaatsje Hellesylt. Het is zwaar bewolkt en de wolken hangen zo laag dat de bergen op sommige plaatsen niet te zien zijn. Het gebruikelijke ochtend rondje komt voorbij en we maken ons in de regen klaar om te vertrekken.

Maar we laten ons niet kisten we hebben een prachtige dag in het voorruitzicht. Op het programma staat de trollen pas. deze pas bevat 8 haarspeldbochten en is 1 van de beroemdere passen in Noorwegen. We vertrekken iets over negen en na 2 bochten op de weg 60 beginnen we direct flink te klimmen en hebben we direct een tunneltje. Dit blijk er een van de vele te zijn deze dag. we klimmen en klimmen en zien in de verte alweer de eerste bergen met sneeuw, wat blijft dat uitzicht toch bijzonder mooi. Bij elke foto die je neemt denk je dat je in het rijksmuseum naar een schilderij kijkt.

Na een uurtje stopt onze weg en moeten we een pontje nemen, dit neemt niet meer dan 20 minuten in beslag. We zien het pontje vertrekken aan de overkant en zijn de eerste in de rij.

Het uitzicht vanaf de pont is weer fenomenaal.

We maken een eerste stop en dit blijkt een gouden zet. het blijkt een uitkijk punt te zijn over een riviertje waarbij er van alles aangelegd is zodat je dit prima kunt bekijken.

We pakken de draad weer op en komen op de trollen pas. we rijden naar boven en maken nog een stop op een parkeerplaats in de sneeuw. Iemand is zo lief geweest om hier al een sneeuwpop voor ons te maken. Ukkie is zo klaar met plassen en zodra hij de camper in vliegt gaat hij direct door z'n slaapzak in.
we genieten hier van de omgeving maken nog enkele foto's en zetten de reis door.

Op de top is een heel groot parkeerterrein er zijn toiletten ( gratis ja ja het kan echt, en schoon ) een souvenirs winkel en een restaurant. We kopen het een en ander aan souvenirs en verlaten deze plaats snel. Het barst van de toeristenbussen en campers. De plaats is prachtig en de uitzichten adembenemend. We vervolgen onze we en hier wordt de weg een stuk smaller en beginnen we aan de afdaling, deze is 8 kilometer lang en er is nauwelijks passerruimte. We kruipen naar beneden. Er zit een speciale stand op de camper dat als je onder de 30 kilometer per uur blijft de camper zelf de snelheid vasthoud naar beneden. Ik hoef alleen te sturen en bij de haarspeldbochten even bij te remmen de rest doet de camper zelf.

onderaan de pas stoppen we nog een keer maken nog even 100 foto's snuiven nog een keer de natuur naar binnen en met waterige ogen gaan we dit gebied verlaten. tjonge jonge jonge wat een gigantisch indrukwekkend avontuur was dit.

we rijden door en komen bij weg E136 deze volgen we ZO zodat we bij Domas de E6 op kunnen naar het noorden deze weg rijden we 1009 kilometer naar het plaatsje Bognes.

We besluiten om 16.15 te stoppen, de pas was intensief en dat merken we goed, nu eerst even tukken en dan vanavond weer verder.
Om 19.30 is iemand druk m'n handen aan het wassen waardoor ik wakker wordt, hey meneertje jij wil er zeker even uit?
Dea maakt een heerlijke tomatensoep en als we alles binnen hebben stappen we om 21.30 weer op de bok.

We komen onderweg nog 3 reeën en een vosje tegen, helaas zijn we bij alles te laat om het op de gevoelige plat te leggen. om even voor 24.00 stoppen we op een prachtige parkeerplaats, en net voor/op middernacht bel ik Mitchell om hem te feliciteren. De dag zit erop, Dea zet de wekker weer om 08.00 en kruipt in bed, ik moet daarentegen eerst nog even m'n rij benen kwijtraken voor ik er ook in duik.